Η σοφή, λαϊκή ρήση «ένα μήλο την ημέρα, τον γιατρό τον κάνει πέρα» που υπογραμμίζει τα οφέλη του μήλου στην υγεία, υπάρχει σε πολλές γλώσσες και είναι ευρέως γνωστή. Τι τόσο καλό, όμως, μας κάνει το μήλο, ώστε να μας κρατά μακριά από τις ουρές των ιατρείων;

Η λαϊκή ρήση φαίνεται πως έχει αποκτήσει και επιστημονικό υπόβαθρο, αφού οι ερευνητές απέδειξαν ότι το ένα μήλο την ημέρα μας κάνει πράγματι αρκετό καλό, ώστε να μας κρατήσει μακριά από τους γιατρούς, όσο αυτό είναι δυνατό.

Μελέτη που δημοσιεύτηκε στο British Medical Journal αποδεικνύει ότι ένα μήλο καθημερινά μπορεί να μας προστατεύσει από το έμφραγμα και το εγκεφαλικό και οι λόγοι γι’ αυτό είναι αρκετοί.

Τα μήλα διαθέτουν πλήθος αντιοξειδωτικών όπως κερσετίνη, επικατεχίνη, επιγαλλοκατεχίνη κ.ά., τα οποία μειώνουν την κακή χοληστερίνη. Στην πραγματικότητα, τα μήλα δρουν με τις ίδιες αρχές όπως οι στατίνες και τα αντιπηκτικά, χωρίς τις παρενέργειες.

Τα μήλα είναι επίσης πλούσια σε πηκτίνη, δηλαδή διαλυτές φυτικές ίνες που επηρεάζουν τα επίπεδα χοληστερίνης. Μια αμερικάνικη μελέτη, συγκεκριμένα, έδειξε ότι όσοι τρώνε ένα μήλο την ημέρα παρουσίαζαν χαμηλότερη κακή χοληστερίνη κατά 20% μέσα σε μόλις 6 εβδομάδες.

Ξεκινήστε από σήμερα κιόλας και βάλτε το μήλο καθημερινά στη διατροφή σας. Κι αν το βαρεθήκατε σκέτο, ψήστε το στο φούρνο, προσθέστε του μέλι και κανέλα, ψιλοκόψτε το και βάλτε το στο γιαούρτι, πιείτε το χυμό του ή φτιάξτε μια υπέροχη φρουτοσαλάτα, δίνοντάς του… πρωταγωνιστικό ρόλο.

Εκτός από το γιατρό, τα μήλα σας κρατούν μακριά και από τον καρκίνο του παχέος εντέρου, αρκεί να τα τρώτε τακτικά. Είτε προτιμάτε τα πράσινα και πιο ξινά ή τα κόκκινα και πιο ώριμα, τα μήλα πρέπει να μπουν για τα καλά στην καθημερινή σας διατροφή, αφού εκτός από πλούσιες πηγές αντιοξειδωτικών, σας προστατεύουν και από τον καρκίνο του παχέος εντέρου, σύμφωνα με μελέτη που έχει δημοσιευτεί παλαιότερα στο Journal of Nutrition. Σύμφωνα με τους ερευνητές, φαίνεται πως η πηκτίνη του μήλου αποτελεί μια από τις πιο ευεργετικές διαλυτές φυτικές ίνες, που προάγει την αντικαρκινική δράση. Άλλες τροφές που περιέχουν πηκτίνη είναι τα πορτοκάλια, οι φράουλες, τα σταφύλια, τα καρότα, οι μπανάνες, το λάχανο κ.ά.

Νέα έρευνα αποδεικνύει ότι ένα μήλο την ημέρα θα μπορούσε ενδεχομένως επίσης, να σώσει χιλιάδες ζωές.

Σε μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στη χριστουγεννιάτικη έκδοση του British Medical Journal (BMJ), ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης εξέτασαν τι πραγματικά θα συνέβαινε εάν όλοι ακολουθούσαν τη λαϊκή παροιμία.
Οι ερευνητές ανέλυσαν πώς θα επηρεαζόταν η υγεία των ανθρώπων πάνω από την ηλικία των 50 ετών στη Βρετανία, εάν δεσμεύονταν να τρώνε ένα μήλο την ημέρα, χωρίς να αυξήσουν τη συνολική θερμιδική πρόσληψη. Στη συνέχεια, σύγκριναν τα αποτελέσματα με τις επιπτώσεις του να λαμβάνει κάποιος στατίνες, μια κατηγορία φαρμάκων που μειώνουν τα επίπεδα χοληστερόλης και τον κίνδυνο καρδιαγγειακής νόσου.

Προς έκπληξη των ερευνητών, η κατανάλωση ενός μήλου την ημέρα, είχε μια εξίσου εντυπωσιακή επίδραση στον πληθυσμό, με το φάρμακο.
Αν ο καθένας έτρωγε ένα μήλο την ημέρα, εκτιμάται ότι θα είχαμε 8.500 λιγότερους θανάτους από καρδιακή νόσο και εγκεφαλικό επεισόδιο κάθε χρόνο, σύμφωνα με την έρευνα.

Ενώ η μελέτη δεν εξέτασε γιατί τα μήλα φαίνεται να έχουν την εν λόγω ευεργετική επίδραση στην καρδιαγγειακή υγεία, οι ερευνητές σημειώνουν ότι το φρούτο αυτό έχει υψηλή διατροφική αξία. Τα φρούτα και τα λαχανικά, σε γενικές γραμμές, περιέχουν φυτικές ίνες, οι οποίες, ως γνωστόν, έχουν ευεργετικά αποτελέσματα για την υγεία.

Κι ενώ αυτά τα αποτελέσματα φαίνονται ελπιδοφόρα, οι ερευνητές προειδοποιούν ότι όσοι λαμβάνουν ήδη στατίνες, δεν πρέπει σίγουρα να τις αντικαταστήσουν με ένα μήλο. Θα πρέπει να συνεχίσουν αν τις λαμβάνουν, αλλά θα μπορούσαν επίσης να επωφεληθούν από την προσθήκη ενός μήλου στη διατροφή τους.